- 12 paź, 2024
- Jakub
- comments off
Wnioski wynikające z analizy ankiet i rekomendacje
Wnioski wynikające z analizy ankiet
- Większość dzieci lubi chodzić do szkoły i ceni panującą w niej atmosferę.
- Większość dzieci i rodziców ma zaufanie do wychowawców.
- W opinii uczniów w szkole panuje zbyt duży hałas.
- Ankietowani z wszystkich grup widzą potrzebę wprowadzenia zmian w dotychczasowym sposobie nauczania i oceniania.
- Szkolne zasady oceniania nie są w pełni jasne dla dzieci i rodziców.
- Uczniowie kojarzą ocenianie ze stresem, gniewem rodziców i karą w przypadku słabej oceny.
- Uczniowie boją się sprawdzianów.
- Nauczyciele zbyt często stosują metody podawcze.
- Uczniowie i rodzice preferują aktywizujące metody nauczania.
- Zauważa się rozdźwięk między oczekiwaniami względem wzajemnych relacji pomiędzy nauczycielami i uczniami. Nauczyciele wzmacniają u dzieci postawę posłuszeństwa i wykonywanie poleceń. Uczniowie oczekują, że nauczyciele będą uważnie ich słuchać.
- Nauczyciele kładą nacisk na pracę z uczniami, nie dostrzegając potrzeby współpracy z innymi nauczycielami. Podobnie współpracować powinni ze sobą wszyscy rodzice oraz uczniowie.
- Prace nad przygotowaniem ankiet oraz działania wprowadzające zmiany wskazały potrzebę współpracy pomiędzy trzema podmiotami społeczności szkolnej. Szkoła powinna być dynamiczną strukturą, w której każdy element: uczeń, nauczyciel, rodzic jest podmiotem dialogu.
Rekomendacje:
- Regularnie prowadzić działania integrujące społeczność szkolną. W klasach trzecich kontynuować spotkania dzieci z nauczycielami, którzy będą uczyć przedmiotów wiodących w kolejnym etapie edukacyjnym. Wprowadzić tradycję zajęć integracyjnych dla klas na początku każdego roku szkolnego. Realizować projekty szkolne dedykowane wszystkim uczniom.
- Prowadzić zajęcia metodami aktywizującymi uczniów, rezygnując jak najczęściej z metod podawczych.
- Zmienić szkolne zasady oceniania i zmniejszyć liczbę ocen wyrażonych stopniem.
- Wprowadzić elementy oceniania kształtującego, w szczególności formułowanie tematu lekcji w języku zrozumiałym przez dzieci, określanie kryteriów sukcesu oraz informację zwrotną.
- Zachęcić nauczycieli do wzajemnej współpracy i wymiany doświadczeń poprzez organizowanie lekcji koleżeńskich, popularyzowanie dobrych praktyk i organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia.
- Organizować szkolenia dla nauczycieli, doskonalące umiejętność stosowania oceniania kształtującego jako metody pracy z uczniami oraz budowania relacji pomiędzy nauczycielami i uczniami.
- Zachęcić rodziców do szczegółowego opracowania zasad współpracy między klasowymi radami rodziców a prezydium rady rodziców.
- Opracować szczegółowe zasady współpracy klasowych rad samorządu uczniowskiego z radą samorządu.
- Opracować formy i zakres wzajemnej współpracy między nauczycielami, uczniami i rodzicami.