Wiersze na wolność” – poezja w przestrzeni publicznej

# # #

Wiersze na wolność” – poezja w przestrzeni publicznej

Projekt „Wiersze na wolność” to inicjatywa, która udowodniła, że poezja nie musi być zamknięta w książkach ani recytowana jedynie w szkolnych ławkach. W ramach zadania uczniowie mieli wybrać dowolny wiersz znanego autora i zaprezentować jego interpretację poza zaciszem własnego pokoju. Efekt? Prawdziwa poetycka wędrówka przez różnorodne przestrzenie – od straganów, lasów, po parapety, ławki w parkach, pod drzewa a nawet do samego Paryża!

Co szczególnie poruszyło, to fakt, że zdecydowana większość uczniów postanowiła nauczyć się wierszy na pamięć – choć nie było to wymagane. Ta dobrowolna decyzja pokazuje, jak głęboko młodzież zaangażowała się w projekt. Poezja, dzięki temu zadaniu, przestała być jedynie szkolnym obowiązkiem, a stała się formą osobistego wyrazu i eksperymentu twórczego.

Niektórzy uczniowie wybierali miejsca, które w symboliczny sposób korespondowały
 z treścią wiersza – np. kórnicka ławeczka Wisławy Szymborskiej stała się przestrzenią, w której chętnie czytano „Kota w pustym mieszkaniu”. Jedna z uczennic poszła o krok dalej – zamiast recytować gotowy utwór, napisała własny i z dumą zaprezentowała go światu. Jej gest stał się pięknym symbolem odwagi twórczej i dowodem na to, że poezja żyje nie tylko w słowach klasyków, ale też w młodych sercach.

Zwieńczeniem projektu były lekcje, podczas których uczniowie prezentowali swoje nagrania i uzasadniali wybór wiersza. To nie tylko pozwoliło im na głębsze zrozumienie utworu, ale też otworzyło przestrzeń do dyskusji o poezji, autorach i emocjach, jakie towarzyszyły prezentacjom.

Celem projektu było oswojenie uczniów z poezją, pokazanie, że można po nią sięgać zawsze i wszędzie oraz zapoznanie z twórczością różnych autorów. Bez wątpienia cel ten został osiągnięty – a może nawet przekroczony. Dzięki „Wierszom na wolność” poezja wyszła z książek, a uczniowie – ze swoich stref komfortu. I właśnie w tej otwartości na nowe doświadczenia kryje się największa wartość tego przedsięwzięcia.

 

Dominika Ziemak

Natalia Wójkiewicz