Projekt zamiast sprawdzianu

# # #

Projekt zamiast sprawdzianu

Na lekcjach historii uczniowie klas 6a, 6d i 6e mieli okazję zamienić się w twórców gier edukacyjnych. Zamiast tradycyjnego sprawdzianu zmierzyli się z wyjątkowym wyzwaniem – stworzeniem własnej gry o Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVI wieku. Pracując w grupach, samodzielnie wybierali rodzaj gry: planszową, karcianą, quiz lub logiczną. Ich zadaniem było uwzględnienie w grze najważniejszych zagadnień historycznych, takich jak demokracja szlachecka, podział szlachty według majątku, renesans w Polsce, władcy z dynastii Jagiellonów, hołd pruski i unia lubelska, pierwsza wolna elekcja oraz tolerancja wyznaniowa. Dodatkowo każda gra musiała zawierać jasną instrukcję, umożliwiającą łatwe korzystanie z niej przez innych.

Rezultaty pracy uczniów przeszły najśmielsze oczekiwania. Gry zachwyciły pomysłowością, estetyką i rzetelnością historyczną. Dzięki temu projektowi uczniowie nie tylko przyswoili ważne informacje o demokracji szlacheckiej, ale także rozwijali umiejętność pracy w grupie, podziału obowiązków oraz wspólnego dążenia do celu. Tworzenie gier pozwoliło im rozwinąć kreatywność i zdolności manualne, a także nauczyło jasnego wyrażania myśli podczas pisania instrukcji i prezentowania efektów swojej pracy.

Projekt okazał się doskonałym przykładem nauki przez działanie, a stworzone gry na długo zostaną w pamięci uczniów. Gratuluję wszystkim szóstoklasistom zaangażowania i efektów, które pokazują, że historia może być nie tylko nauką, ale i świetną zabawą!

Malwina Panek

Natalia Wójkiewicz