Biegane dyktando – nowoczesna forma nauki i zabawy w szkole

# # #

Biegane dyktando – nowoczesna forma nauki i zabawy w szkole

Współczesne podejście do nauczania koncentruje się na połączeniu tradycyjnych metod edukacyjnych z nowoczesnymi, angażującymi technikami, które przyciągają uwagę uczniów i rozwijają ich umiejętności w różnych obszarach. Jednym z takich ciekawych i efektywnych sposobów nauki jest biegane dyktando – forma ćwiczenia łącząca naukę pisania i poprawności ortograficznej z aktywnością fizyczną.                                 

Biegane dyktando łączy elementy klasycznego dyktanda z ruchem. Zamiast siedzieć przy ławkach i jedynie słuchać dyktowanego tekstu, uczniowie biorą udział w zabawie, w której muszą nie tylko zapisać tekst, ale także wykazać się precyzją, szybkością i zwinnością. Zwykle polega to na pracy w parach, jeden z uczniów w parze pełni rolę “dyktatora”, a drugi – “pisarza”. Dyktator, po zapoznaniu się z tekstem, zaczyna dyktować fragmenty do zapisania. Aby zwiększyć trudność i uczynić ćwiczenie bardziej dynamicznym, fragmenty tekstu są dzielone na części i ulokowane w różnych punktach klasy, holu lub sali gimnastycznej. Uczeń, który ma zapisać tekst, musi najpierw pobiec do odpowiedniego punktu, zapamiętać fragment, a następnie wrócić, by zapisać go na kartce.                         

Biegane dyktando może opierać się na różnych tekstach – od klasycznych wierszy po fragmenty literatury współczesnej a nawet pracach samych uczniów. W tym przypadku uczniowie mieli za zadanie zapamiętać tekst napisany przez ucznia Igora Przybyszewskiego. Tekst przygotowany przez Igora był pełen ciekawych wyzwań ortograficznych, co sprawiło, że ćwiczenie było nie tylko dynamiczne, ale także bardzo pożyteczne z punktu widzenia nauki ortografii.  

Niesamowicie ważnym elementem tej metody była faza końcowa, polegająca na pracy z błędem. Uczniowie z przepisanymi tekstami wrócili do sali lekcyjnej, by dokonać samodzielnej korekty napisanych przez siebie tekstów. Porównali swój zapis z oryginałem, zaznaczyli usterki zielonym kolorem. Błędy z wszystkich prac były notowane na tablicy i omówione, w celu utrwalenia poprawnej pisowni. Końcowym zadaniem uczniów było napisanie zabawnej historyjki z użyciem kłopotliwych wyrazów, a następnie zaprezentowanie jej na forum klasy.                                                                                           

Połączenie ruchu z nauką ortografii sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy, rozwijaniu umiejętności poznawczych i interpersonalnych, a także poprawia motywację uczniów do nauki. Ta metoda pozwala osiągnąć znakomite rezultaty edukacyjne i wychowawcze.                    

Poniżej prezentuję krótką fotorelację z pracy uczniów i filmik pokazujący dynamikę ich działania.

 

Dominika Ziemak

Natalia Wójkiewicz